zondag 7 februari 2016

Over een exoot

De stad is vol exoten
(Meer dan je zou denken).
Zo staat stil een vijgenboom
In de schaduw van platanen
Aan de werfmuur vrucht te dragen.
Ik zag hem pas naar jaren
Bij toeval naast die reuzen
Z'n allerbest te doen.
Hoe kon ik hem zo missen
Dat ik nu eens niet weet
Hoe hij in de seizoenen
Verandert van gezicht,
Hoe hij bij weer en onweer,
Bij nachtelijk en daglicht,
Zijn bladeren laat hangen,
Zijn schaduwen laat vallen.
Nee, ik weet niet eens
Of hij ruist zelfs in de wind,
Of hij kraakt tussen de stenen,
Of hij elk jaar verder groeit,
Of hij ooit ook is gesnoeid.
Man, wie heeft je zo geplant,
Hangend aan de kade
Of ben je daar bij toeval
Door de wind hier aanbeland?
Wordt je ooit gerooid
Dan zal ik ik ieder zeggen
Hier hing ooit een vijgenboom
Zijn allerbest te doen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten